Ibuprofen, dawkowanie
Harun al Rashid
2009-03-25 13:10:42 UTC
Starsza zaraziła młodszego anginą, trzyma się nieźle, może wyliże się bez
antybiotyku, dam mu jeszcze jeden dzień szansy na domowe leczenie.

Mam przed sobą dwie niemal identyczne butelki Ibumu. Ten sam skład, stężenie
leku (100mg/5ml), producent i co tam jeszcze.
Na butelkach dawkowanie wiekowo/wagowo i tutaj niespodzianka:
Na pierwszym, starszym o pół roku, leku:
1-3 lata = 2,5 ml

Na drugim:
1-3 lata = 5 ml

W pozostałych przedziałach wiekowych podobnie, od 50 do 100% wyższa dawka
ibuprofenu. Plus na nowszym dodatkowa kategioria, 3-6 miesięcy, wcześniejszy
lek zaczyna dawkowanie od półroczniaków.

Jakieś nowe zalecenia wyszły z testów leku, za mało zużywamy, czy pomyłka?
Dwukrotne zwiększenie dawki z 50 do 100 mg, tak ot?

EwaSzy, z lekka zachwana w wierze w instrukcje obsługi
Iwon(K)a
2009-03-25 13:30:17 UTC
Post by Harun al Rashid
[...]
http://www.i-lek.pl/pl/products/details/2886-ibum-ddzieci-zaw.doust.-
125ml.html

Dawka dobowa leku Ibufen zawiesina wynosi 20-30 mg/kg masy ciała,

tego sie trzymaj.

Zwaz dziecko, policz ile potrzebuje na dobe leku, podziel na 3 -4 dawki.

i.
onet
2009-03-25 13:43:41 UTC
Post by Harun al Rashid
Starsza zaraziła młodszego anginą, trzyma się nieźle, może wyliże się bez
antybiotyku, dam mu jeszcze jeden dzień szansy na domowe leczenie.
wiem ze nie na temat- ale polecam ci nakarmic grejfrutem :) nie wiem jak ale
ten owoc ma wlasciwosci angino-zabojcze.
u mnie przetestowana w postaci 1/2 owoc + cukier i sok do picia z calego
owocu bez skory.
u doroslych po 4 sztukach na dobe angina sie leczyla bez antybiotyku.

Kurcze- czemu znow te choroby wylaza na nasze dzieci - buuuuuuuuu
Ja mam zapalenie gardla u dzidkow

J&J&J&J
Iwon(K)a
2009-03-25 13:49:32 UTC
Post by onet
Post by Harun al Rashid
[...]
z grejfrutem i lekami trzeba uwazac. Dosc mocno oddzialywuje na wchlanianiem
niektorych lekow.

http://www.cbsnews.com/stories/2005/01/20/health/webmd/main668105.shtml
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-08/acs-nrt072308.php
i.
Harun al Rashid
2009-03-25 13:47:13 UTC
Użytkownik " Iwon(K)a"
Post by Iwon(K)a
Post by Harun al Rashid
[...]
Z moich pobieżnych wyliczeń wynika, że podano dawkę bezpieczną dopiero dla
14-15 kg a umieszczono ją w przedziale 10-15 kg.
No fajnie, ja sobie policzę, moja lekarka też łapie za kalkulator i pyta o
wagę, ale większość rodziców patrzy na dawkowanie i daje ile zapisali w
instrukcji leku dostępnego bez recepty, więc i podawanego często bez
kontaktu z lekarzem. Ale chyba nie o to chodzi, żeby robić w domu za
aptekarza?

EwaSzy
Iwon(K)a
2009-03-25 14:00:13 UTC
Post by Harun al Rashid
Post by Iwon(K)a
[...]
te dawki nie sa dawkami tak straaasznie dokladnymi. Zaloz ze nie kazdy wie
ile to 5 ml, niby jest miarka- czesto ginie. Niby lyzeczka od herbaty, no
ale sa rozne rozmiary tych lyzeczek. Jeden neleje wiecej drugi mniej.
Kroplomierz tez czesto ginie. Nawet nie masz pojecia jak bardzo te ml sa
nieprzestrzegane prze ludzi. Z tego wzgledu lepsze sa tabletki, te znow jak
i te plyny/zawiesiny wciaz musza przejsc przez zoladek/watrobe- zanim do
krwi dojdzie dawka pozadana to czesc zniknie gdzies po drodze, albo cos
innego sie z nia stanie. Trzeba sie trzymac dawki, ale one sa wciaz
wyliczone z bezpiecznym marginesem. Jesli mam Ci pocieszyc ja dawkuje
(pediatric dosage) Ibuprofen wg tutejszych zalecen a sa one 10mg/kg/dobe
max dawka 40mg/kg/dobe.

i.
Post by Harun al Rashid
EwaSzy
Harun al Rashid
2009-03-25 14:00:24 UTC
Użytkownik "onet" ...
Post by onet
Post by Harun al Rashid
[...]
Dorosłego namówisz na zjedzenie czegoś, co pomoże choć nie dość, że nie
smakuje, to jeszcze szczypie w bolące gardło.
Półtoraroczniaka możesz najwyżej zmusić a wmuszanie kwasu do zaanginowanego
gardła bardziej pod tortury podpada, jak pod leczenie.

Na razie lecimy po prostych kombinacjach witaminy C, wapna i środków
przeciwbólowych/gorączkowych. Starsza wykańcza Zinnat, dzielna dziewczynka,
bo łyka bez skargi a syf to jest okropny. Ale u niej gardło wyglądało jak
przeorane na żywca i miało 1/3 normalnego prześwitu. Mam nadzieję, że się
młodzienic wygrzebie bez antybiotyku, bo wczoraj głównie spał, dzisiaj już
bardziej aktywny i gorączka spadła do akceptowalnego poziomu. Nawet przestał
sie łapać za głowę i pchać łapki do dzioba. :)

EwaSzy
Iwon(K)a
2009-03-25 14:10:52 UTC
Post by Harun al Rashid
Dorosłego namówisz na zjedzenie czegoś, co pomoże choć nie dość, że nie
smakuje, to jeszcze szczypie w bolące gardło.
nawet nie chodzi o samo gardlo w anginie. Pewno i bez antybiotyku by jakos
przeszlo. Gorsze sa powiklania po anginowe (tej paciorkowcowej w
szczegolnosci) bo moze dojsc do uszkodzenia nerek, albo serca. Glownie
dlatego daje sie antybiotyki.

i.
Harun al Rashid
2009-03-25 14:15:20 UTC
Użytkownik " Iwon(K)a" >
Post by Iwon(K)a
[...]
Mam świadomość, część zostanie w miarce, bo to gęste a czepliwe.
Coraz powszechniejsze są strzykawki załączane do leku, bardzo dokładne i
łatwo podać bez rozchlapywania.
Post by Iwon(K)a
[...]
No właśnie bezpiecznego marginesu tutaj nie widzę. Powinni podać dawkę na 25
mg na dobę dla 12,5 kg, czyli średnią; zamiast tego jest podana górna
maksymalna i nie zostawia ona żadnego marginesu bezpieczeństwa dal
dziesięciokilowych maluchów, nawet licząc dawkowanie lekarskie do 40 mg.
Jeszcze żeby dali komentarz a tak mam prawo uznać, że podano albo średnią,
albo graniczną dolną, bo się po aptekarzach spodziewam raczej nadmiernej
ostrożności niż ułańskiej fantazji.

EwaSzy
Iwon(K)a
2009-03-25 14:37:21 UTC
Post by Harun al Rashid
[...]
w leczeniu liczy sie dawka jaka osiganie sie we krwi w procesie danego
leczenia. Nawet jesli wachniecie pojedynczych dawek sa w jedna czy druga
strone liczy sie wysycenie we krwi. Jesli dawka ma byc jednorazwoa lepiej
podac wiecej, jesli masz dawke powtarzac wez mniejsza (czy tez srednia)
(chyba ze trzeba dac tzw dawke uderzeniowa, zeby zadane stezenie osoczowe
uzyskac jak najszybciej). Dobowo nie przekrocz dawki dopuszczalnej (choc te
tez maja margines) i trzymaj sie sredniej dawki jesli podajesz co kilka
godzin bo goraczka wraca.

i.
Harun al Rashid
2009-03-25 14:35:55 UTC
Użytkownik " Iwon(K)a"
Post by Iwon(K)a
[...]
Gardło znakomicie pokazuje, czy organizm radzi sobie z atakiem, czy
przegrywa to starcie.
Trzeba dać dziecku szansę na zwalczenie choroby, ja zazwyczaj pozwalam do 3
dni, potem albo mam rekonwalescenta (9/10 przypadków lekko licząc) albo
lekarz i mniej więcej w połowie wypadków przepisuje antybiotyk. Jeżeli
czwartego dnia widzę ustąpienie objawów, to znaczy, że i powikłań nie
będzie, bo sił własnych starczyło na wybicie wroga.

EwaSzy
Iwon(K)a
2009-03-25 14:45:00 UTC
Post by Harun al Rashid
Gardło znakomicie pokazuje, czy organizm radzi sobie z atakiem, czy
przegrywa to starcie.
niekoniecznie. I to jest problem przy anginie.
http://www.resmedica.pl/zdart2003.html

"Jeśli chodzi o powikłania ogólne. to warto przytoczyć opinię lekarzy sprzed
ery antybiotyków, że "angina liże stawy, kąsa serce". Wówczas angina bywała
częstą przyczyną zapaleń mięśnia sercowego, zapaleń stawów, nerek i skóry.
Była też najczęstszym powodem nabytych wad serca u dzieci. Powikłania
poanginowe mogą być bardzo poważne, a ich pojawienie się bywa odległe w
czasie od przebytej choroby."

i.
Harun al Rashid
2009-03-25 15:08:51 UTC
Użytkownik " Iwon(K)a"
Post by Iwon(K)a
Post by Harun al Rashid
[...]
"Ze względu na wagę tej choroby, by mieć pewność, że nie doszło do powikłań,
wskazane jest po przebytej anginie wykonanie podstawowych badań
laboratoryjnych, tj. morfologii, OB, badania ogólnego moczu i EKG"

I dopiero w ten sposób można się dowiedzieć, czy problem nadal istnieje.
Oczywiście można tez przywalić antybiotykiem, nie dając żadnych szans
układowi odpornościowemu.

A my sobie nie będziemy gdybać. Odczekamy spokojnie, damy dziecku szansę a w
piątek starsza ma poanginową kontrolę jakości, zobaczymy co lekarz powie na
stan ogólny młodszego. :P

EwaSzy
Agnieszka
2009-03-25 15:30:59 UTC
Post by Harun al Rashid
Post by onet
[...]
E, z tymi grejfrutami to przesada jest. Grejfrut biały jest niedobry jedzony
ze skórkami (tymi od cząsteczek, nie ze skórą owocu). Sam miąższ jest
całkiem smaczny. A czerwony to już "wogle" ;-)

Agnieszka
Iwon(K)a
2009-03-25 15:59:02 UTC
Post by Harun al Rashid
[...]
no i dowiesz sie, ze doszlo do powiklan. Myslisz, ze wtedy sie je wyleczy
bez problemu?? najczesciej powiklania pozostaja. Wady zastawki, choroby
stawow. Dziekuje postoje. Wole cwiczyc odpornosc na czyms innym.
Post by Harun al Rashid
A my sobie nie będziemy gdybać. Odczekamy spokojnie, damy dziecku szansę a w
piątek starsza ma poanginową kontrolę jakości, zobaczymy co lekarz powie na
stan ogólny młodszego. :P
zdrowia zycze.

i.
doslaw
2009-03-25 18:50:43 UTC
Post by Harun al Rashid
[...]
a citrosept (czy jak to sie zwie, ten wyciag z grejfuta) ?
też samo obrzydliwe, ale mozna w jakims slodkim soku rozrobic
Szpilka
2009-03-25 20:22:23 UTC
Post by Harun al Rashid
[...]
Ja swojemu młodszemu (3,4) daję 5 ml, starszemu już 10 ml (8,3)
Fakt że na moich butelkach Ibufenu jest właśnie takie dawkowanie. Ale nasza
pediatra też takie zaleca.

Ciekawostka. Moja siostra, która ukończyła medycynę mowiła mi, że na
zajęciach z farmakologii, wykładowca (pani) twierdziła, że swoim dzieciom
podaje dawki leków p/gorączkowych i p/bólowych z górnej granicy normy. Że
ból, gorączkę należy jak najszyciej zlikwidować. Tak samo twierdzi jakis pan
profesor ze szpitala onkoligocznego dla dzieci (z którym to ta moja siostra
miała zajęcia)

Sylwia
Szpilka
2009-03-25 20:23:52 UTC
Post by Harun al Rashid
Użytkownik " Iwon(K)a"
Post by Iwon(K)a
Post by Harun al Rashid
[...]
Rozumiem taka dokładność przy antybiotyku. Ale przy leku p/gorączkowym?
Przecież dziecku nic się nie stanie od 1 ml w tą czy w tamtą.

Sylwia
Szpilka
2009-03-25 20:29:49 UTC
Post by Harun al Rashid
Użytkownik " Iwon(K)a"
Post by Iwon(K)a
[...]
Mojemu przy niedawnej anginie gardło się pięknie wyleczyło (summamed), ale
gorączka nie ustępowała. Lekarka nawet wypisała skierowanie na krew pod
kątem mononukleozy, tak na wyrost, bo jednak to gardło ładne ale ta gorączka
się jej nie podobała. No i wyszło poanginowe ostre zapalenie ucha
środkowego.
Właśnie zakończyliśmy 4 tyg leczenie róznymi antybiolami. W tej chwili już
się witaminkujemy.

Sylwia
Iwon(K)a
2009-03-25 21:52:04 UTC
Post by Szpilka
[...]
czy ja wiem czy taka ciekawostka?? ;)) nasz wykladowca na farmakologii mowil
to samo. Sam zalecal podawanie lekow przeciwbolowo/goraczkowych w dawkach
najwyzszych. Chodzilo o wysycenie receptorow bolowych. W USA mowili to samo.
Kiedy mocno boli Ibuprofen dla doroslych laduje sie w dawce 800 mg na raz.
Powtarza po 6 godzinach. No ale nie kazdy lubi tak od razu zwalczac goraczke
w ramach cwiczen odpornosciowych ;)

i.
Następna strona >
Strona 1 z 3