noworodek - pielegnacja
robson
2003-08-26 16:17:11 UTC
Witam,
jestem szczesliwym ojcem 5-dniowej Weroniki.
Mam kilka pytan zwiazanych z pielegnacja:
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
szpitalu) , nie przemywajac tego czarnego strupka w srodku?
2) Kiedy zaczac kapac dziecko? Mala jest naprawde mala , po porodzie 2700 ,
przy wyjsciu ze szpitala 2530 (w niedziele). Na razie przecieramy ja tylko
myjka.
3) Co z witamina D3, przeciwko krzywicy. Kiedy zaczyna sie ja podawac
4) Czy stosowac jakies kremy (oliwki) nawilzajace do skory (np. Nivea Baby)?
Moze jednak tylko poprzestac na stosowaniu przegotowanej wody...

Pozdrawiam i z gory dzieki za pomoc
Eulalka
2003-08-26 17:32:28 UTC
Post by robson
jestem szczesliwym ojcem 5-dniowej Weroniki.
Gratulacje!!
Post by robson
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
szpitalu) , nie przemywajac tego czarnego strupka w srodku?
Lapisem dookoła, lub spirytusem - kikut musi się zasuszyć i odpaść, więc
lepiej go nie moczyć.
Post by robson
2) Kiedy zaczac kapac dziecko? Mala jest naprawde mala , po porodzie 2700 ,
przy wyjsciu ze szpitala 2530 (w niedziele). Na razie przecieramy ja tylko
myjka.
Waga nie ma znaczenia. PIerwszą córkę też tak obmywałam. Z Weroniką
mniej sie cackałam i robiłam jak w szpitalu. Póki miała kikut kładłam ją
na lewej ręce brzuszkiem do dołu i nad zlewem wsadzałam pod kran z
ciepłą wodą. Myłam ją wolną ręką - normalnie - mydło i woda, łącznie z
główką, tak by nie zamoczyć kikuta. Nie robiłao to na niej wielkiego
wrażenia. Jak tylko kikut odpadł - tradycyjnie zaczęłam ją kąpać w wanience.
Post by robson
3) Co z witamina D3, przeciwko krzywicy. Kiedy zaczyna sie ja podawac
Odwiedzi was wkrótwe piel. środowiskowa i pediatra (zawsze tak jest) i
wszystko powie.
Post by robson
4) Czy stosowac jakies kremy (oliwki) nawilzajace do skory (np. Nivea Baby)?
Moze jednak tylko poprzestac na stosowaniu przegotowanej wody...
Do kąpieli warto dodać na początek kilka kryształków nadmanganianu
potasu - odkaża wodę i zapobiega powstawaniu potówek.
Oliwkę - nauralnie, że można o ile mała nie bedzie reagować uczuleniem.
Na początek można oliwkowac całe ciałko razem z włoskami.

Pozdrawiam
Eulalka
pamana
2003-08-26 17:12:26 UTC
witam i gratuluje.
Post by robson
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
szpitalu) , nie przemywajac tego czarnego strupka w srodku?
- my¶le ze przemywanie dooko³a
wystarczy,
Post by robson
2) Kiedy zaczac kapac dziecko? Mala jest naprawde mala , po porodzie 2700 ,
przy wyjsciu ze szpitala 2530 (w niedziele). Na razie przecieramy ja tylko
myjka.
- moja córka by³a takze malutkim
szkrabem i k±pali¶my j± od pocz±tku ,w szpitalu tez k±pali.
Post by robson
3) Co z witamina D3, przeciwko krzywicy. Kiedy zaczyna sie ja podawac
- z tego co pamiêtam to od 2 miesiaca
¿ycia ,pójdziecie na kontrole po 6 tyg. to lekarz pewnie przepisze
Post by robson
4) Czy stosowac jakies kremy (oliwki) nawilzajace do skory (np. Nivea Baby)?
Moze jednak tylko poprzestac na stosowaniu przegotowanej wody...
--- ja stosowa³am po k±pieli na wilgotne
cia³ko oliwkê i delikatnie osusza³am rêcznikiem.
Post by robson
mam nadzieje ze pomog³am chociaz musze przyznaæ ,¿e moja córka ma dopiero 3
latka a ja juz nic nie pamiêtam jak by³a takim malucham,czas szybko biegnie
dlatego nale¿y celebrowac ka¿d± chwile z dzieckiem.
¿ycze zdrowka i du¿o mi³o¶ci
paula
Post by robson
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
robson
2003-08-26 17:39:49 UTC
Post by pamana
witam i gratuluje.
Post by robson
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
szpitalu) , nie przemywajac tego czarnego strupka w srodku?
                            -          myśle ze przemywanie dookoła
wystarczy,
,
Post by robson
przy wyjsciu ze szpitala 2530 (w niedziele). Na razie przecieramy ja tylko
myjka.
                              -      moja córka była takze malutkim
szkrabem i kąpaliśmy ją od początku ,w szpitalu tez kąpali.
Post by robson
3) Co z witamina D3, przeciwko krzywicy. Kiedy zaczyna sie ja podawac
                                  - z tego co pamiętam to od 2 miesiaca
życia ,pójdziecie na kontrole po 6 tyg. to lekarz pewnie przepisze
Post by robson
Moze jednak tylko poprzestac na stosowaniu przegotowanej wody...
                     ---          ja stosowałam po kąpieli na wilgotne
ciałko oliwkę i delikatnie osuszałam ręcznikiem.
Post by robson
mam nadzieje ze pomogłam chociaz musze przyznać ,że moja córka ma dopiero 3
latka a ja juz nic nie pamiętam jak była takim malucham,czas szybko biegnie
dlatego należy celebrowac każdą chwile z dzieckiem.
życze zdrowka i dużo miłości
paula
dzieki za gratulacje , zyczenia i porady
celebruje z zona jak tylko moge , jestem na urlopie do 8 wrzesnia , wiec
wiekszosc dnia spedzam razem z mala, poniewaz mocno spi, to w nocy musimy sobie
nastawiac budzik tak zeby ja karmic co 2 godziny :))
Sa to dla nas najpiekniejsze chwile , mala ma tylko pewne problemy z
prawidlowym zlapaniem piersi i wtedy placze , ale po ok. 10 minutach jest OK.

pozdrawiam wszystkich szczesliwych rodzicow
wojus
2003-08-26 17:50:31 UTC
Post by robson
[...]
1. gratulacje wielkie
2. czemu budzicie i karmicie dziecko na mus? moja od poczatku zasypiala o 22
i budzila mnie o 5 na karmienie rozwija sie bardzo dobrz - waga juz 5700 -
zamiast byc z tego zadowolonym - to zmuszacie dziecko do jedzenia co 2
godziny. czy ktos tak kaza³? ja tego nie rozumiem-przyznaje. bo i tak
dziecko je na ¿adanie.

serdecznie pozdr.

Paulina i Ola 18.06.2003
http://sus.univ.szczecin.pl/~wojus
Eulalka
2003-08-26 17:58:22 UTC
Post by robson
[...]
Ee....... a poco? Tak tylko pytam - ja bym spała ile się da - jak młode
zgłodnieje to się rozedrze lepiej niż najgłośniejszy budzik.

Eulalka
robson
2003-08-26 18:07:02 UTC
Post by Eulalka
Post by robson
[...]
tak wyczytalismy w madrych ksiazkach , zeby jednak dziecko jadlo co 2-3
godziny , a jak wielki spioch i nie placze (tak jak nasze) to zeby je lekko
przebudzic jak spi dluzej niz 3 godziny.One wtedy chce jesc , tylko ma na
poczatku problemy techniczne ze zlapaniem piersi , ale jak sie juz dorwie to
ciagnie :))
Podobno jak dziecko jest troche starsze to mozna wydluzyc przerwy , ale nie
dluzsze niz 6 godzin w nocy. Gdybyscy nie nastawiali budzika to pewnie by spala
cala noc :))
Ale dzieki za sugestie , byc moze skorzystamy , na razie uczymy sie naszego
malucha i mysle ze zycie pzryniesie nam najlepsze rozwiazanie (to nasze
pierwsze dziecko).
Przypomniala mi sie jeszcze jedna rzecz. Co z pazurkami , obcinac? W szpitalo
powiedziano nam , ze na razie nie trzeba , bo sie same oblamuja , a obcinanie u
takiego malucha moze prowadzic ze pazurki beda wrastaly. Jakie sa Wasze
doswiadczenia?
Jeszcze raz pozdrawiam i dziekuje za pomoc
Eulalka
2003-08-26 18:25:36 UTC
Post by robson
tak wyczytalismy w madrych ksiazkach , zeby jednak dziecko jadlo co 2-3
godziny , a jak wielki spioch i nie placze (tak jak nasze) to zeby je lekko
przebudzic jak spi dluzej niz 3 godziny.
Heh - radziłabym znaleźć jakąś świeższą książkę... Noworodki często na
początku dłużej śpią (Martyna pierwszą noc w domu przespała od 14 do 8
rano - ale się przestraszyłam! - też czytałam Twoje książki :-) )

Dziecko się samo nie zagłodzi, nie ma obaw! Może być tak, że pokarm jest
tłusty i wartościowy, i na dłużej starcza.
Post by robson
Podobno jak dziecko jest troche starsze to mozna wydluzyc przerwy , ale nie
dluzsze niz 6 godzin w nocy.
PO 1 mis. życia Martyny (ona, niestety, nie była piersiowa) podawałam
jej w nocy rumianek - po 4 nockach przestała się budzić w nocy i spała
od 23-24 do 7 rano! - złote dziecko... Druga córka, niestety, nie była
taka wspaniałomyslna i budziła się co 2 godziny przez 2 i pół roku. Ja
Ci, chłopie, dobrze radzę - nie przyzwyczajaj, bo Ci bokiem wyjdzie :-)
Post by robson
[...]
Jasne, że obcinać. Moim w szpitalu obcinali. Ale jak masz obiekcje można
kupić dziecku cieniutkie bawełniane rękawiczki, by się do krwi nie
podrapało - bo to, niestety, często się zdarza jak się paznokietków nie
obcina.
Post by robson
Jeszcze raz pozdrawiam i dziekuje za pomoc
Równiez pozdrawiam, a dziękowac nie ma za co!!

Eulalka
robson
2003-08-26 22:12:04 UTC
Post by Eulalka
Post by robson
[...]
Ksiazka wyglada mi raczej na solidna i wyjatkowa:
Autor:
La Leche League International
Sztuka karmienia piersią
tu masz link :
http://www.mediarodzina.com.pl/nowa/ksiazka.php?id=34
ja mam wydanie z 1997 , na swiecie bylo juz piec wyadn(1958,1963,1981,1987,1991)
Noworodki często na
Post by Eulalka
[...]
Moja mala ssie dosc krotko , bo ma problemy z dobrym uchwyceniem piersi i sie
szybko denerwuje i placze. Czesto minie 15-20 min, (placzu) zanim zacznie
dobrze ssac(najczesciej ok. 10 min.)
Post by Eulalka
[...]
Jak sie mala nauczy szybko chwytac piers , to moze niee bedzie to takie
uciazliwe. Najwazniejsze jest dobro dziecka , ja potrafie zniesc niejedno. W
koncu dziecko wymaga ofiar i poswiecen :)) Szczyt zdobywany w trudach i znojach
daje wieksza satysfakcje :)

Blanka
2003-08-26 22:28:02 UTC
Post by robson
[...]
Jasne. Zdobywacie go 5 dni. Mój Miko³aj ca³± noc przespa³ pierwszy raz w
swoim ¿yciu jak mia³ dobrze ponad 2 i pó³ roku. Czasami naprawdê wola³am siê
wyspaæ ni¿ w trudach i znojach osi±gaæ satysfakcjê:-)
Olka (pierwsza latoro¶l) spa³a du¿o i chêtnie nie budzi³am jej na karmienie.
Prawid³owe przybieranie na wadze i rozwój dziecka by³y najlepszym
wskaŒnikiem.

Blanka
Sowa
2003-08-27 12:55:27 UTC
U�ytkownik "robson" <***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl> napisa� w wiadomo�ci news:***@newsgate.onet.pl...
Post by robson
dobrze ssac(najczesciej ok. 10 min.)
Moje dziewczyny tez ssa³y krótko. Od 5 do 15 minut góra.
Najada³y siê wystarczaj±co, bo ³adnie przybiera³y i by³y pulchniutkie.
Obie na pocz±tku robi³y sobie d³ugie 6-7 godzinne przerwy nocne, które
skoñczy³y siê gdy zaczê³o siê z±bkowanie.

--
Sowa
Alicja // 26 kwietnia 2000 //

P.S.
Ja siê urodzi³am z wag± jeszcze mniejsz± niz wasza córa - 2400g.
I nie by³o ze mn± ¿adnych problemów, by³am ma³a ale silna i zdrowa.
agagoc
2003-08-26 20:13:23 UTC
Post by robson
[...]
witaj,
bardzo serdecznie gratultjê! To na poczAtek. Ja odniosê siê tylko do tego
pytania. pazurków nie obcinali¶my, poniewa¿ w szpitalu t³umaczono nam, ¿e
trzeba z tym poczekaæ, a¿ poznokcie siê oddzil± od skórki. Inaczej zatniemy
i bêdzie powa¿ny problem. Tak te¿ zrobili±my. Igna¶ chodzi³ w rEkawiczkach,
¿eby siê nie drapa³. Szczerze mówi±c równie¿ ¿eby nas nie drapa³.
tak by³o u nas.

pozdrawiam, agagoc + Ignacjo 25.02.03
Wojciech Piotrowski
2003-08-26 21:11:45 UTC
Post by agagoc
[...]
chodzi³?... Wcze¶nie! :-))

W.
Marcin Jackowski
2003-08-26 21:02:05 UTC
Gdy urodzi³a siê córeczka mia³a tak d³ugie paznokcie, ¿e ju¿ w szpitalu siê
pdrapa³a. Lekarz kaza³ jej obci±æ i obciê³am, nic siê nie sta³o. Teraz gdy
urodzi³ siê synek te¿ mia³ d³ugie paznokietki i ju¿ zaczê³am obcinaæ ale
po³o¿na mine skarci³a. Podobno nie mo¿na tak wcze¶nie obcinaæ paznokci i
trzeba z tym zaczekaæ a¿ p³ytka paznokciowa siê utwardzi.
Ja mojemu tygodniowemu synkowi sam obcialem paznokcie (takimi
malymi cazkami z kolkiem do trzymania). Bylo troche ciezko - paznokcie
zaczely powoli wrastac w skore. Jak do tej pory jest juz z nimi wszystko ok.
Ba, zdaje sie, ze co jakis tydzien, poltora trzeba je znowu obcinac :)
Aha, od urodzenia synek mial na lapkach skarpetki, tzn. dokladnie po
pierwszej nocy gdy go polozna przyniosla z "przedszkola" - byl strasznie
podrapany, a polozna stwierdzila, ze w nocy glosno plakal...eh...

Marcin, Junior (23.07.03)

p.s. niektore mamy jeszcze w szpitalu OBGRYZAJA maluchom paznokcie ;-)
Ela
2003-08-28 13:03:59 UTC
Cze¶æ, nie budŒ dziecka, niech sobie spi. Jedynym powodem dla którego mozna
zbudziæ to nawa³ mleka w piersiach - ale ja sobie sci±ga³am :).
Moje kruszynki rodzi³y siê bardzo malutkie - pierwszy synek 2000g a drugi
2200g.
(Lekarze orzekli, ¿e takie dzieci rodzê i koniec - by³y zdrowe, rodzone o
czasie, a w ci±¿y przestrzega³am wszelkich zaleceñ. Przy pierwszym
przegoniono nas po wszelkich mozliwych poradniach co by ustalic "dlaczego
taki ma³y?" Nie wiadomo dlaczego - wszystko by³o ok. Przy drugim
zaoszczêdzono nam biegania - jest ok. Ma³y jest juz duzy - ma 2,5 roku).
Pierwszy nasz synek sapa³ od 19 do 5 rano. Nie budzilismy go wcale. I
spalismy razem z nim. Drugi budzi³ sie co 2-3 godziny do 1,5 roku. Pierwszy
szybciej nabiera³ wagi i by³ odporniejszy na infekcje. Takze sugerujê, ¿e
waga nie wiele ma tu do powiedzenia. ¯ycze kolorowych snów. Pozdrawiam.

Ela (Micha³ 7l i szymek 2,5 roku)
Post by robson
Post by robson
dzieki za gratulacje , zyczenia i porady
celebruje z zona jak tylko moge , jestem na urlopie do 8 wrzesnia , wiec
wiekszosc dnia spedzam razem z mala, poniewaz mocno spi, to w nocy
musimy
Post by robson
sobie
Post by robson
nastawiac budzik tak zeby ja karmic co 2 godziny :))
Ee....... a poco? Tak tylko pytam - ja bym spa³a ile siê da - jak m³ode
zg³odnieje to siê rozedrze lepiej ni¿ najg³o¶niejszy budzik.
Koyotka
2003-08-26 19:21:39 UTC
Witam
Na wstepie gratuluje.
Jestem mama 4,5 miesiecznego Aleksandra, a wiec calkiem niedawno mialam
podobne dylematy.
ad.1. Skore w miejscu gdzie za jakis czas odpadnie czarny kikut smarowalam
Linomagiem (mascia), sam czarny kikut 70 %
spirytusem (jak mozna by³o kitut ju¿ troche odgiac to w srodku
pepka te¿ przeciera³am spirytusem), do przecierania
uzywalam patyczkow higienicznych.
ad.2. Ja zacze³am kapac dziecko pierwszego dnia po powrocie ze szpitala,
oczywiscie nie mo¿na zamoczyk nie zagojonego
pepka.
ad.3. Lekarka mojego synka zdecydowala, ze po ukonczeniu 4 tygodnia trzeba
zaczac podawac witamine D3, ale o tym musi zadecydowac lekarz, bo jest to
uzaleznione od wielkosci ciemiaczka i od tego jak szybko dziecko rosnie.
ad.4. Po kazdej kapieli stosowalam oliwke Bambino.
Pozdrawiam
Koyotka i Olek (16.04.2003)
Post by robson
Witam,
jestem szczesliwym ojcem 5-dniowej Weroniki.
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
szpitalu) , nie przemywajac tego czarnego strupka w srodku?Witam
Maciejka
2003-08-26 20:19:34 UTC
Post by Koyotka
[...]
w³a¶nie to wa¿ne, zeby tam w ¶rodku tez wymywaæ, bo inaczej bêdzie siê
'¶limaczy³o". Spirytus 70% ma w³a¶ciwo¶ci osuszaj±ce. Oczywi¶cie nic na
si³ê, ¿eby kikuta nie urwac, ale powoli trzeba go odginac i przemywaæ.
Najlepiej patyczkami.
pozdrawaiam!
Maciejka mama Maciusia (5.07.2001)
Dorota
2003-08-26 19:35:41 UTC
Post by robson
Witam,
jestem szczesliwym ojcem 5-dniowej Weroniki.
1) Czy kikut pepkowy przemywamy tylko dookola (tak pokazywala polozna w
Witam.
Gratuluje cury!!!
Postaram sie odpowiedzieæ na pytania zadane przez Ciecie Robson.
Wit D3 od 4-tego tygodnia , powinna byc recepta.
Starajcie sie , aby pêpek byl suchy,i przemywajcie kilka razy dziennie takim
fioletowym plynem (zapomnia³am nazwy,ale w aptece bed± wiedzieli)
Patyczek do uszu zamoczyæ w tym p³ynie i przemyc ca³y pêpek.
Z oliwka ostroznie , mój syn ur.1 maja 2003. mia³ uczulenie na oliwke
Nivea.Przynajmniej nie smarujcie nia twarzy waszej malej,twarz mozna
smarowaæ kremem dla dzieci np. bambino.
¯yczê Wam powodzenia w karmieniu piersi±, z doswiadczenia wiem,¿e
najtrudniejsze s± 4 pierwsze tygodnie.Mia³am k³opoty ale warto by³o
przetrwaæ bóle,piersi i goraczkê 40,5stopni.karmie nadal.
Niech ma³a w nocy spi tyle ile jej potrzeba,mój syn oko³o 1 miesi±ca
przesypia³ ju¿ ( i nadal tak jest tyle ,¿e dlu¿ej )
5 godzin
Niech ma³a ³apie rytm-dzien-noc.
Powodzenia
Mo¿na pisaæ na adres ***@gadulec.pl jak pojawi± sie jakieæ pytania.
Pozdrawiam Dorota
Danka
2003-08-26 20:15:12 UTC
Post by robson
[...]
Serdecznie gratulujê córeczki!!!
1. Pêpek przemywaæ tak jak przemywacie (dooko³a) do¶æ g³êboko i dok³adnie.
Na koniec wycisn±æ kroplê spirytusu na ¶rodek. (tak nam pokazywa³a po³o¿na)
2. K±paæ mo¿na codziennie jak siê czujecie na si³ach. W szpitalu te¿ k±pi±
codziennie.
3. Witaminki od trzeciego tygodnia. Gdy skoñczy 3tygodnie mo¿ecie wybraæ siê
na pierwsz± wizytê kontroln± porozmawiaæ o wszystkich w±tpliwo¶ciach no o
pierwsze wa¿enie
3. Tak oliwkowaæ. Nasza po³o¿na mówi³a, ¿e najlepsza jest oliwa z oliwek ale
ja i tak u¿ywa³am oliwki dla niemowl±t. Wodê u¿ywa³am od razu z kranu. (w
szpitalu te¿ k±pi± pod zwyk³± wod± z kranu)

wszystkiego dobrego
Danka Agatka (2,5 latka) Krzy¶ (3,5 miesi±ca)
Ania Ladorucka
2003-08-28 09:13:36 UTC
Post by Danka
3. Tak oliwkowaæ. Nasza po³o¿na mówi³a, ¿e najlepsza jest oliwa z oliwek ale
ja i tak u¿ywa³am oliwki dla niemowl±t. Wodê u¿ywa³am od razu z kranu. (w
szpitalu te¿ k±pi± pod zwyk³± wod± z kranu)
Mysle, ze lepiej kapac w wodzie przegotowanej (w pierwszym miesiacu zycia).
Dzieki gotowaniu woda staje sie mniej twarda i nie wysusza tak bardzo
delikatnej skory dziecka. To, ze w szpitalu kapia w kranowce nie jest dla
mnie zadnym argumentem, przypuszczam ze jest to technicznie utrudnione z
uwagi na duza ilosc dzieci.
No chyba, ze masz wyjatkowo miekka wode w kranie. W niektorych czesciach
Polski jest taka.

Ania + Stas 22.02.02.
Marta Czerwieniec
2003-08-27 21:14:17 UTC
Witam,
i gratuluje !!!!!

Odpowiem rowniez w podpunktach, chociaz pewno juz wszystko wiecie (caly
dzien pozniej);-)

1) kikut nalezy odginac i wysuszac miejsca laczenia ze skora. On sam jest
zeschnietym kawalkiem pepowiny, ktory odpanie niedlugo.

2)co do kapieli takiego maluszka, to pole zostawiam madrzejszym ode mnie. My
z mezem kapalismy synka zaraz po powrocie ze szpitala, ale byl kapany takze w
szpitalu (raz dziennie i wazyl 3600 g przy urodzeniu).

3)z tego co wiem to od razu. D3 pomaga zrosnac sie ciemiaczku.

4)jezeli uzywa sie wody do pielegnacji dziecka, to nalezy nawilzac jego
skore. Jest ona kilka razy ciensza od skory doroslego i bardziej podatna na
podraznienia. Do pupy polecam Linomag w masci, Alantan w masci, etc. Do
reszty ciala (do pupy tez) - oliwka, najlepiej Bambino - nie slyszalam, zeby
jakies dziecko bylo na nia uczulone. Oliwka Nivea dosyc intensywnie pachnie,
co moze przeszkadzac Weronice.

Pozdrawiam,

Marta